Riga :)

Fornøyd med riga-ekspedisjon! Lunch på en restaurant i den koselige gamlebyen der vi bodde.

En kald øl i panoramarestauranten i det høyeste hotellet i riga. For å få en liten oversikt over byen første dagen 🙂

Riga by.

De tre eldste husene i Riga. Eldre skatteregler gikk ut på at man måtte betale skatt etter størrelsen på fasaden på husene. Så da bygget man smale og lange hus. Men da kom myndighetene på noe lurt! Man måtte betale skatt for vinduer i stede! Man stjæler jo lys fra byen når man har vinduer. Så det var helt naturlig. Derfor har de gamle husene veldig små vinduer øverst. De større nede er nyere.

Tradisjonen med å pynte juletrær startet i Riga. Og det er de stolt av.

En av de mange koselige plassene med livemusikk om kvelden. Love it! 🙂

 Markedet. Det ENORME markedet. 4 store haller, 1 med kjøtt, 1 med fisk, 1 med meieriprodukter og 1 med juggel. Og et enormt grønsaksmarked utenfor hallene.

 Nam!

 Frappechino må man ha. Nå følte jeg meg som Voe. Stas.

 Vi leide trøbåt og dro på tur oppover den nyydelige elven som går gjennom hele Riga.

 Mmmmm deilig italiensk middag!

 En av Rigas mange broer om natten.

 På dagstur til Jurmula, en herlig strandby 30 min med tog utenfor Riga.

 Segway. Tjooho! Vi fartet rundt på ekspedisjon i byen på disse flotte fremkomstmidlene. Stas!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

3 svar til Riga :)

  1. Cecilie Maria sier:

    Å, så fin by! 🙂 Jeg like fine, gamle bygninger, så jeg ville nok likt meg der! Også så morsomt med den lille byhistore-innføringen. De var jammen rare i gamle dager, hoho!

    Jeg blir så glad av å se på bilder av dere, jeg! ❤ ❤

  2. tullebull sier:

    du er søt! 🙂

  3. iD. sier:

    hihi. eg tar gjerne et sånt griseskaft!

Legg igjen en kommentar

